LOGOPEDA – mgr Anna Ulanowicz
LP | GRUPA | DZIEŃ TYGODNIA | GODZINA |
---|---|---|---|
1 | 3,4 – LATKI | WTOREK | 13:30 – 14:00 |
2 | 5 – LATKI | PONIEDZIAŁEK | 13:50 – 14:20 |
3 | 6 – LATKI | CZWARTEK | 13:50 – 14:20 |
Logopeda – to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.
Zadania logopedy w naszej szkole:
– Dokonywanie diagnozy logopedycznej oraz opracowanie indywidualnego programu terapii logopedycznej;
– Terapia logopedyczna dzieci posiadających opinie i orzeczenia Poradni Psychologiczno Pedagogicznej ze wskazaniem na potrzebę zajęć z zakresu terapii logopedycznej;
– Współpraca z nauczycielami wspomagającymi, wychowawcami oraz pedagogiem szkolnym w zakresie tworzenia IPET dla uczniów;
– Współpraca z innymi specjalistami w zakresie diagnozy i terapii logopedycznej;
– Współpraca z rodzicami uczniów objętych terapią logopedyczną;
Ponadto:
Prowadzenie działań z zakresu profilaktyki logopedycznej, m.in.:
1. Wykonywanie badań przesiewowych mowy u dzieci z oddziału przedszkolnego celem wczesnego wykrycia zaburzeń w zakresie rozwoju mowy.
2. Prowadzenie grupowych zajęć logopedycznych dla dzieci z Oddziałów Przedszkolnych.
3. Współpraca z nauczycielami w zakresie organizowania pomocy logopedycznej.
4. Organizowanie konkursów recytatorskich dla uczniów celem wspierania rozwoju mowy.
5. Organizowanie warsztatów i prelekcji dla rodziców w celu propagowania profilaktyki logopedycznej na co dzień oraz demonstrowanie prawidłowego wykonywania ćwiczeń artykulacyjnych i fonacyjno- oddechowych, jak również zabaw wspierających rozwój mowy dziecka.
Rozwój mowy dziecka jak i powodzenie w terapii zależy od wielu czynników, a w tym od wsparcia rodziców i zaangażowania w proces terapii dziecka, szczególnie poprzez systematyczne utrwalanie materiału i wykonywanie ćwiczeń w domu.
LOGOPEDYCZNE WSKAZÓWKI DLA RODZICA.
WSPÓŁPRACA – zapoznaj się z diagnozą swojego dziecka i dowiedz, jak możesz mu pomóc. Warto pracować nawet nad najmniejszą wadą wymowy, gdyż im szybciej dziecko opanuje system językowy, tym mniej trudności sprawi mu nauka czytania i pisania.
WYGOSPODAROWANIE CZASU – na początek wystarczy kilka minut dziennie. Podczas wspólnej zabawy utrwalicie materiał nad którym aktualnie pracuje dziecko z logopedą.
ŁAP OKAZJE – pozwól dziecku oblizać talerz, puszczać bańki mydlane w kąpieli; pobawcie się na zakupach w wyszukiwanie produktów z listy, zawierających aktualnie ćwiczoną głoskę; utrwalajcie podczas spacerów poznane wierszyki.
HIGIENA JAMY USTNEJ – przypominaj aby po każdym posiłku dziecko umyło ząbki, a przed snem nie podawaj do picia słodkich napojów.
ODDECH – zwróć uwagę jak oddycha dziecko podczas snu; jeżeli oddycha ustami, poproś pediatrę o ustalenie przyczyny; nieprawidłowy tor oddychania (przez usta) może być skutkiem na przykład obniżonego napięcia mięśniowego lub powiększonego migdałka; taki sposób oddychania determinuje nieprawidłową wymowę.
PYTANIA I ODPOWIEDZI– odpowiadaj na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpująco, sam także zadawaj pytania, na przykład dotyczące przeczytanej bajki czy wspólnie obejrzanego filmu; wzbogacisz słownictwo dziecka oraz nauczysz je właściwego posługiwania się akcentem, rytmem i melodią.
NAGRODY– chwal swoje dziecko przy każdej okazji !!!